Thursday, December 15

kenapa kena maki balik ?


Bismillahirrahmanirrahim~

In the name of Allah The Most Gracious and The Most Merciful 

baca ~~


okey , dah baca semua ? marah kan ? and rasa sangat benci ? betul ? 

tahniah ! kerana anda masih berada di kalangan orang yang masih mengambil berat tentang ISLAM *Alhamdulillah . 

aku pun benci sangatsangat dengan perbuatan tengku sophia ni . sangat benci . sebab dia hina Allah , dia hina Rasulullah . 

tapi kan , bila aku buka twitter dia ni . orangorang islam yang reply kat situ . semua dok maki dia balik . and aku sangat yakin . korang yang baca ni pun mesti ada yang memaki maki dalam hati sekarang kan ? rilex2 , eh , bukan aku suruh rilex and buang rasa benci dengan benda yang tengku ni buat . bukan bukan . just . baca kisah ni dulu okay . 


Di sudut pasar Madinah Al-Munawarah ada seorang pengemis Yahudi Buta, dari hari ke hari apabila ada orang yang mendekatinya ia selalu berkata 

“Wahai saudaraku jangan dekati Muhammad, dia itu orang gila, dia itu pembohong, dia itu tukang sihir, apabila kalian mendekatinya kalian akan dipengaruhinya”.

Setiap pagi Rasulullah SAW mendatanginya dengan membawakan makanan, dan tanpa berkata sepatah kata pun Rasulullah SAW menyuapi makanan yang dibawanya kepada pengemis itu walaupun pengemis itu selalu berpesan agar tidak mendekati orang yang bernama Muhammad. Rasulullah SAW melakukannya hingga menjelang Beliau wafat. Setelah kewafatan Rasulullah tidak ada lagi orang yang membawakan makanan setiap pagi kepada pengemis Yahudi Buta itu.

okayokay . stop jap . nampak tak ? ada tak Rasulullah maki dia balik ?? tak kan .. malah , Rasulullah buat baik pulak kat dia . MasyaAllah . cantik betul akhlak Rasulullah :') 


Rasulullah adalah contoh teladan paling baik untuk kita semua :) okay , sambung ...

Suatu hari Abubakar r.a berkunjung ke rumah anaknya Aisyah r.ha. Beliau bertanya kepada anaknya, “anakku adakah sunnah kekasihku yang belum aku kerjakan?”, 

Aisyah r.ha menjawab pertanyaan ayahnya, “Wahai ayah engkau adalah seorang ahli sunnah, hampir tidak ada satu sunnah pun yang belum ayah lakukan kecuali satu sunnah saja”. “Apakah Itu?”, tanya Abubakar r.a. “Setiap pagi Rasulullah SAW selalu pergi ke ujung pasar dengan membawakan makanan untuk seorang pengemis Yahudi Buta yang berada di sana”, kata Aisyah r.ha.

Keesokan harinya Abubakar r.a. pergi ke pasar dengan membawa makanan untuk diberikannya kepada pengemis itu. Abubakar r.a mendatangi pengemis itu dan memberikan makanan itu kepada nya. Ketika Abubakar r.a. mulai menyuapinya, si pengemis marah sambil berteriak, “siapakah kamu ?”. Abubakar r.a menjawab, “aku orang yang biasa”. “Bukan !, engkau bukan orang yang biasa mendatangiku”, jawab si pengemis buta itu. “Apabila ia datang kepadaku tidak susah tangan ini memegang dan tidak susah mulut ini mengunyah. Orang yang biasa mendatangiku itu selalu menyuapiku, tapi terlebih dahulu dihaluskannya makanan tersebut dengan mulutnya setelah itu ia berikan pada ku dengan mulutnya sendiri”, pengemis itu melanjutkan perkataannya.

Abubakar r.a. tidak dapat menahan air matanya, ia menangis sambil berkata kepada pengemis itu, “aku memang bukan orang yang biasa datang pada mu, aku adalah salah seorang dari sahabatnya, orang yang mulia itu telah tiada. Ia adalah Muhammad Rasulullah SAW”.

Setelah mendengar cerita Abubakar r.a. pengemis itu terkejut lalu menangis sambil berkata, “benarkah demikian? selama ini aku selalu menghinanya, memfitnahnya, ia tidak pernah memarahiku sedikitpun, ia malah mendatangiku dengan membawakan makanan setiap pagi, ia begitu mulia…. ” isaknya. Pengemis Yahudi Buta tersebut akhirnya bersyahadat dihadapan Abubakar r.a.

nampak tak ? Hidayah itu milik Allah . diorang yang hina islam ni , tak dapat hidayah Allah , sebab tu depe berani nak maki maki islam . sebab depe tak tahu and tak rasa betapa indahnya islam ni sebenarnya .

and tengok apa yang dia cakap last sekali tadi ? "thanks to all my fans in Malaysia"

cuba korang fikir . tak ke sia sia je layan dia ni ? hati dia tak terasa langsung pun . siap cakap thanks lagi . and aku ada baca dia tulis . bunyi lebih kurang macam ni la . "islam ni gila ke ? ada banyak notifications aku . islam gila ." dia ade sebut berapa notifications dia . tapi aku tak ingat yang pasti dah beribu beriban dah . for sure .

 ingat , hati manusia Allah yang control . Allah yang bolak balikkan hati kita ni . apa function kita nak caci dia ? tak ada pun . yang si penganut penganut islam asyik cakap . "moga kau diseksa Allah " , ''moga kena bencana" , "kau laknat " , " betina tak guna " dan banyak sangatsangat .

aku nak korang fikir lagi sekali . kalau kita asyik caci caci dia macam tu . kita dah tunjuk imej islam yang baik ke kat orang kafir ni ? kalau korang cakap ye . meh sini ,, aku nak lempang sikit bagi sedar -.-''

kita muhasabah balik . just always remeber this two important things

-- > hidayah milik Allah
-- > hati manusia di control oleh Allah

kalau satu hari nanti Allah beri hidayah kat Tengku Sophia ni untuk masuk islam . masa tu . dia pulak yang akan kesal dengan muslim muslim yang dah maki dia dulu . and masa tu . kepada siapa saja yang ada maki dia . korang patut malu ~

and tolong ~~ jangan asyik sebut " ya Allah , kau seksa la Tengku Sophia ni ya Allah " kejap kejap . bukan ke tu urusan Allah , siapa kita nak masuk campur ?

setiap yang jadi tu ada hikmah nya . mungkin Allah jadikan benda ni untuk sedarkan umat umat islam supaya berdakwah dan kembalikan mereka yang sesat ni ke jalan Allah . who knows ??

and mungkin jugakk .. Tengku Sophia ni hina islam . sebab umat islam tu sendiri . mean , perbuatan buruk yang umat islam dah buat . dan buat dia benci dengan islam . so sekarang ni . kita ambil peranan masing masing to be a good muslim and tunjuk teladan yang baik kat non-muslim . okay ? :)

orite2 . korang fikirfikir lah balik ye kawan

ps : aku mintak maaf dari hujung tudung aku sampai hujung stokin kepada sesiapa yang terasa hati dan marah dengan post ni . this is just my opinion . aku harap korang dapat bertindak ikut akal dan apa yang islam ajar , bukan nafsu *insyaALLAH  . sebab orang yang maki maki tu , bukan ikut akal rasa nya . lebih kepada nafsu amarah dan bila marah , syaitan mengalir dalam diri kita and lagi senang dia nak hasut kita . * nauzubillah . memang aku benci dengan perbuatan Tengku Sophia . tapi aku rasa tak patut lah kalau umat islam maki balik . sebab benda tu boleh jatuhkan pulak imej baik islam . aku harap korang faham dan boleh terima ~

pss : peringatan untuk diri sendiri ~

sekian . Assalamualaikum .



Syukran Jazilan for my dear readers :) YA ALLAH take care of this person who is reading this , hear my words YA ALLAH guide this person with your LIGHT :) insyaAllah...

5 comments:

Ahmad Syuxer said...

melayu yang namanya pada islam sahaja..sedih melihat dia jadi sebegitu..tiada harga diri..

semoga Allah s.w.t campakkan nur hidayah dalam hati nya..

ErNa ErYana said...

semoga ALLAH SWT memberi hidayah dan petunjuk kpd TENGKU SOPHIA ni....xtau dia ni malaysia or indonesia ..tengku just ada dimalaysia kn...but cara dia tulis guna slang indon......

Smoga kta sentiasa bsama ISLAM...ALLAHUAKBAR.....

yana :) said...

dy indonesia . dy benci Malaysia , brunei and singapore . yup . insyaAllah :)

Miss Rain-y Day said...

^^ nice ^^ baru ingt nk follow and maki tengku sophia ni , bt lepas baca entry ni rasa bersalah menjalar . thanks

yana :) said...

yeah , most welcome . glad for u :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...