Sunday, December 11

dunya dan akhirah



سْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم 

salam semua :)
hari ni aku rasa sangat seronok sebab ber-peluang dengar ceramah dari Ustaz Azhar Idrus .

aku rasa korang semua mesti ramai dah kenal kan ? ke ada yang tak kenal lagi ? kalu tak kenal . korang pegi youtube . tengok ceramahceramah ustaz Azhar ni . best ! tak pun pegi page ustaz . just klik kat nama ustaz atas tu kay :)

semalam ustaz bagi tazkirah kat surau dekatdekat dengan rumah aku . rugi la kan kalau tak pegi . waktu aku sampai tu , memang dah full . aku menyempit jela kat mana mana yang ada pun . hehe :D

wah ! hehe . 
oke . semalam ustaz tak bagi ceramah dengan tajuk yang specific . lebih kepada tazkirah sebenarnye . ustaz banyak tekankan pasal kepentingan ilmu . yup , ilmu sangat penting terutama nya . ilmu fardhu Ain .

kat sini aku nak shareshare la sikit setakat yang aku ingat kan .

orait , nak tuntut ilmu dunia ? bolehboleh .

ilmu untuk membangunkan urusan2 dunia . fardhu kifayah lah kan ? hehe . janji tak langgar hukum hakam agama dah la kan ~

hah . korang nak tuntut ilmu sampai diploma ? bolehboleh , digalakkan , nak sambung lagi sampai degree ? lagi bagus . kalu sampai phd ? lagi hebat kan ? dialu-alukan ~

tapi......
jangan lah pulak sampai lupa kan ilmu akhirat . jangan terlalu mengejar dunia . 

"Apabila kita kejar dunia , dunia akan lari dan apabila kita kejar akhirat , dunia akan mengejar kita" 

cuba bayangkan . masa kita turun je dari pentas masa dapat sijil anugerah phd nanti , tibatiba ada orang tanya kita , apa rukun istinjak , apa rukun tayammum , macam mana demo tayammum ? haa , ingat ke kita satusatu ? ke ingat ingat lupa ... kalau jawab pun ? yakin ke ?? takkan nak tibai je kot ~~

kalau soalan macam tu tak pass .. tak ada makna la korang belajar tinggi mana pun .. manusia yang mencari ilmu dunia semata mata adalah manusia yang JAHIL . jahil dalam bahasa melayu ape ? hah , yang dah tau tu , bagus la . yang tak tau tu , pegi cari sendiri ye ~ hehe .

one more . kita dapat nikmat pakaian , nikmat makanan , nikmat tempat tinggal and macammacam lagi nikmat . tapi kalau kita still tak nak cari ilmu ALLAH (fardhu Ain) ? tak nak berjihad di jalan ALLAH ?

hmm......
berdukacitalah anda , kerana anda tergolong dalam golongan yang BIADAP dengan ALLAH dan neraka lah tempat yang selayaknya . nak ke tergolong dalam golongan tu ? ish2 . nauzubillah ~

ajal kita bukan kita tau pun bila . ke ada yang ada cable dengan malaikat izrail ? bila nak buat dosa je send message "eh2 , ko cuba cek , aku mati bila ? aku nak buat dosa ni . nanti tak sempat pulak nak taubat" ada ke macam tu ? hoho , mustahil laaa ~ so , dengar ye kawankawan .

jangan terlalu leka nak kejar dunia hingga akhirat dilupa .


worrying about the dunya is a darkness in the heart , while worrying about akhirah is a light in the heart :)




sayang parents tak ?

pelik ke aku tibatiba je tanya ? haa , aku tanya . sebab kalau korang sayang parents , mestilah tak nak mereka berdua masuk neraka kan ? sanggup ke tengok mak ayah kita kena humban dalam neraka ?

hm , baca ni ye sahabat2 sekalian
apabila seorang anak adam itu tidak diajar dengan ilmu fardhu Ain . kedua dua ibu bapanya akan disoal

"kamu mak dan ayah kepada si polan bin si polan ?" and dijawab "ya"
"kenapa kamu tak ajar si polan dan si polan tentang ilmu fardhu Ain ?"

kepada parents2 diluar sana .....
nak jawab apa ??
tak kan nak jawab " aku dulu banyak kerja la . nak uruskan perniagaan lagi , nak buat ni , buat tu . aku tak ada masa "
................. (fikir fikirkan dan renung renungkan)

and , dengan sia sia sahaja parents yang disebutkan tadi akan dihumban ke neraka .

dunia dikejar , akhirat dibelakangkan . patut ke macam tu ?

nak ke mak ayah kita masuk neraka ? mesti la tak nak kan . kalau tak nak . even diorang memang tak pandai bab agama ni , apa salahnya kita tuntut ilmu agama , selamatkan mereka dari azab neraka . dan bila dah tuntut tu , ajar la parents jugak . tak kan kita nak belajar sorang sorang kot kan . hehe .

ps : tuntut ilmu agama ni perintah ALLAH SWT . kalau kita tak patuh ? kita tergolong dalam manusia yang BIADAP dengan ALLAH . nauzubillah ~ moga kita sama sama di bawah rahmat Allah . Amiin ... :)

pss : ni tazkirah semalam , tadi pun ada lagi ceramah dari ustaz Azhar kat manjoi . hm , ceramah yang aku tengok tadi . nanti2 aku share pulak kay :)

Assalamualaikum ....





Syukran Jazilan for my dear readers :) YA ALLAH take care of this person who is reading this , hear my words YA ALLAH guide this person with your LIGHT :) insyaAllah...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...