Thursday, December 16

.jangan kamu marah.

teringat saya akan novel sinergi yang ditulis oleh Hilal Asyraf . saya sangat suka membaca novel tersebut .

ada yang cakap , watak irfan dan asid , macam 'gay' . tapi bagi saya , tidak sama sekali . watak irfan dan asid menunjukkan betapa indahnya benda yang dipanggil ukhuwah itu , banyak sangat bab bab di dalam novel tersebut yang membuatkan hati saya tersentuh . saya sangat inginkan ukhuwah yang berlandaskan iman seperti itu :D betapa aman nya dunia jika semua umat , menjalankan setiap perkara atas dasar keimanan .

teringat pada chapter yang ke 7 , kalau tak silap . dimana ketika itu perihal disaster five yang membuat kacau hangat dibicarakan oleh semua warga permai . dan pada minggu tersebut , irfan diminta memberi intropeksi untuk mengawal kembali keadaan . irfan bijak mengawal situasi , dia memberikan tazkirah yang berjaya menjirus kembali hati hati warga permai .

"Hari ini , ana ingin membawakan satu hadith yang mahsyur kepada semua , sebagai muhasabah diri kita" 


Semua ternanti-nanti . Irfan juga bijak , dia tidak gopoh dalam memberikan penyampaian . Dia bijak bermain psikologi .


"Satu hari datang seorang pemuda kepada Rasulullah SAW dan berkata : Wahai Rasulullah , berikan aku nasihat"


Irfan senyap lagi . Memandang semua . Dia memang suka begitu . Menarik perhatian . Mengumpul rasa ingin tahu . Berkomunikasi dengan perasaan .


"Rasulullah SAW menjawab..." Berhenti lagi . Semua ternanti-nanti . Mata Irfan menentang semua mata yang memandangnya .


"Jangan kamu marah" Irfan menyempurnakan.


Hati-hati ahli permai yang hadir seakan dipanah . Belum lagi pejelasan yang diberikan , tetapi hadith itu seakan-akan mengenai jiwa-jiwa mereka  , membasuh hati-hati mereka .

saya sendiri terasa dipanah dengan ayat ini . ya, saya juga hanya manuisa biasa yang sering marah kerana sesuatu yang tidak memuaskan hati . namun saya sedar , orang yang sering marah tidak lah tergolong dalam orang orang yang kuat imannya . dan sesungguhnya ALLAH sentiasa bersama sama orang yang bersabar .

sama sama kita muhasabah diri semula . dan ingat , ayat ini mungkin hanya seperti angin yang berlalu bagi sesetengah insan . tapi begitu mendalam maknanya bagi saya iaitu "sabar itu separuh dari iman" separuh . bayangkan .

psI : im alone now . everyone in this sweet home are sleeping . :D

psII : saya takut nak ambil result !
Syukran Jazilan for my dear readers :) YA ALLAH take care of this person who is reading this , hear my words YA ALLAH guide this person with your LIGHT :) insyaAllah...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...