Monday, November 7

menarik

assalamualaikum wbt....

sedang2 merayau ke blog orang .
tergerak hati , nak bukak satu tumblr ni . dan saya terjumpa somethingg yang menarik .
benda ni memang sangat kerap jadi dalam hidup seharian kita . ape dia ?

sebelum tu , saya nak share dulu ape yang saya jumpa tadi .

komen seorang hamba Allah :


 jawapan seorang muslimah :



hm , rase2  dapat tak message kat sini . sangat selalu benda2 macam ni jadi . 'eh , harap je tdg labuh , tapi ngumpat' , 'muka warak , tapi bukan baik sangat' , 'harap je belajar tinggi , tapi perangai macam hampeh' dan macammacam lagi lah .

sedar tak sedar , kadang2 benda2 yang kita umpat kat orang tu , akan datang kat kita balik . kita jugak tak lari dari kesilapan kan ?

selalu kita dengar , hidup ibarat roda . hmm, kadang2 kita kat atas , tapi tak semestinya , kita akan sentiasa kat atas kan ? adakalanya , kita akan jatuh jugak. orang yang berjaya pun , dapat kejayaan lepas berkali kali jatuh . betul tak ? kadang2 jugak setiap apa yang kita umpat orang tu . akan berlaku balik dalam diri kita . satu jari kita tunjuk kat orang , 3 jari akan patah balik kat kita kan? setuju ??

saya sendiri tak lari dari kesilapan ni , memang dalam hidup kita ni , PERINGATAN dan TEGURAN itu perlu . mungkin adakalanya . cara menegur tu salah . tapi apa yang perlu dilihat ? apa yang ditegur atau siapa yang menegur atau cara dia menegur ? dalam hidup ni masing masing ada pilihan kan ? jadi , pilih lah yang terbaik untuk diri sendiri .

untuk apa dilihat pada siapa yang menegur , semua manusia , sama . tak ada yang sempurna ..
untuk apa dilihat pada cara dia menegur , dia juga melakukan kekhilafan sama seperti kita ...
lihatlah pada apa yang ditegur , demi kebaikan kita dan si penegur . itu yang terbaik . kan ?

biarlah DIA yang menilai segala-galanya , sesungguhnya kita hanyalah hamba , hamba yang tak lari dari kesilapan . hatta seorang ustaz/ustazah sekali pun . mereka juga sama seperti yang lain . tidak sempurna , dan melakukan kesilapan . 



*ALLAH lebih mengetahui ..


Allah menjadikan manusia tidak sempurna supaya kesempurnaan dan kemuliaan itu adalah milik NYA semata .. dan menyedarkan manusia bahawa sesungguhnya kita yang bergelar makhluk amat dan terlalu memerlukan Allah . 

Syukran Jazilan for my dear readers :) YA ALLAH take care of this person who is reading this , hear my words YA ALLAH guide this person with your LIGHT :) insyaAllah...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...