Friday, November 11

don't be sad , Allah always with you

mengapa kau bersedih wahai hati .... mengapa kau menangis wahai diri ...

apakah kau merasakan dunia ini tidak lagi beerti ?
apakah kau meragui kasihnya ILAHI ? mengapa tidak yakin adanya ALLAH bersamamu ?

kadang2 kita tercari cari , meraba dalam kegelapan . tak mengertii ... mengapa ini yang harus aku hadapi ?
adakalanya , kita menanti , bilakah aku akan perolehi apa yang aku harapkan ?
dan kita tertanya tanya , apakah DIA tidak lagi memandang dan mengendahkan diri ini ?

janganlah begitu wahai diri ..... dengarkan apa kata tuhanmu ..


"Hai anak Adam! Sesungguhnya engkau, selama mana kau berdoa dan berharap kepadaKu, aku ampuni bagi engkau di atas dosa yang ada pada engkau, dan aku tidak peduli.
Hai anak Adam! Kalau telah sampai sekalian dosa engkau ke awan langit, kemudian itu engkau memohon keampunanKu, nescaya aku ampuni bagi engkau.
Hai anak Adam! Sesungguhnya kalau engkau datang kepadaKu dengan kesalahan-kesalahan sepenuh bumi ini, kemudian itu engkau menemui Aku, padahal tiada engkau mempersekutukan aku dengan sesuatu, nescaya Aku berikan kepada engkau keampunan dengan sepenuh bumi" (HR Al-Tirmizi)

mungkin kadang2 kita rasa jauh sangat dari Allah . masa tu , dekat2 kan lah balik diri kita yang hina ni dengan dengan Allah . ingat , Allah sentiasa dengar rintihan hati kita and always ampunkan kita bila kita mintak keampuanan dari DIA dengan seikhlas hati . yang penting sekali . ikhlas kan lah hati ye :)



kadang kadang , bila Allah datangkan kita ujian atau musibah , kita goyah and mula terasa jatuh . hmm , masa tu balik lah kat DIA , DIA yang datangkan segala ujian untuk kita kan ? mengadu semua masalah kita kat DIA , ingat ... *Allah maha mendengar dan maha mengetahui segala-galanya .. 


haa , masa kita kecik2 dulu , bukannye kita lahir terus jalan kan ? betul tak ? mestilah betul , kalau korang cakap tak betul . alien la korang ni . alien pun tak macam korang pe ? hehe . belum pernah lagi aku jumpe baby yang terus jalan lepas baru lahir . pelik sangat lah tu :D

bila dah start besar sikit baru la kita bertatih and start belajar berjalan pulak . betul kan apa aku cakap ni ? hee . oke , masa tu jugak , bukannye kita belajar jalan terus kita dapat jalan ngan lancar kan ? kadang2 tu , mesti kita jatuh . and mak kita always ada , bimbing kita untuk terus usaha berjalan ngan elok . betul kan ? eh , salah , bukan mak sorang je , ayah sekali . hehe .

belajar berjalan tu , diibaratkan macam ujian yang kita dapat , dan bantuan dari parents kita tu pulak diumpamakan seperti kebergantungan kita pada ALLAH . nampak tak ape yang aku nak cakap ni ? hope korang faham la ye :) kita ni hamba je kat muka bumi ni . jangan ingat kita boleh hidup sendiri tanpa DIA . DIA yang menentukan hidup kita . ingat tu .... :)

kadang kadang jugak , bila datangnya masalah , kita lupa , lupa pada sang pencipta yang menguji hambaNYA sebagai tanda Dia sayangkan kita .

hmm , memang kadang aku ni pun lupa,
Allah uji hamba DIA mengikut kemampuan masing masing and Allah uji kita , tanda DIA sangat sayangkan kita . 
kadang kadang , dengan ujian dan masalah yang Allah bagi kat kita tu jugak , kita akan belajar untuk jadi lagi kuat dan matang . bukan ke masalah mematangkan fikiran ? mungkin kita ada buat silap kat mana2 , muhasabah balik diri kita . betulkan balik kesilapan yang kita dah buat .


Kadang-kadang kita berdoa untuk kuat , tapi Allah turunkan pada kita pelbagai dugaan,
kadang-kadang kita minta untuk cerdik tapi Allah datangkan masalah pada kita
kadang-kadang kita minta untuk bahagia tapi hura-hara pula yang terjadi…
 Dugaan menjadikan mental kita kuat,
masalah menjadikan kita berfikir,
huru-hara menjadikan kita tabah…

hebat nya ALLAH . semua ada hikmah
tahukah kita , kadang2 Allah melambatkan permintaan kita kat dia sebab dia suka kan suara kita meminta kat DIA . cube baca hadis ni .


“Telah berkata Jibril: Wahai Tuhan, kau sampaikanlah hajat hambamu, maka Allah menjawab: Biarkan hambaku itu, kerana aku mencintai suaranya(doanya) -Diriwayatkan oleh Anas bin Malik

fikir-fikirkan lah yee :) guna otak untuk berfikir . otak ade , jangan sia siakan . oke ? guna OTAK untuk FIKIR . macam yang aku cakap dalam post aku sebelum ni . tak bace lagi ?? haa , boleh tengok kat sini

memang tak ada sorang manusia pun kat bumi Allah ni yang sempurna . tak ada . tapi , tak semestinya kita tak kuat nak hadapi sesuatu ujian kan ? and tak semestinye jugak kita tak boleh jadi yang lebih baik dari yang sebelumnya kan ? mungkin untuk melakukan sesuatu perubahan dari kesilapan lampau tu , susah , tapi , yakin lah pada ALLAH , tempat kita bergantung segala-galanya . and masa kita nak buat perubahan tu jugak dinamakan ujian :)

kuatkan hati , yakinlah pada DIA . 

InsyaAllah kita akan jumpa jalan penyelesaian setiap masalah kita . 

"Dan janganlah kamu (merasa) lemah, dan jangan (pula) bersedih hati, kerana kamu paling tinggi (darjatnya) jika kamu orang beriman.." (Al-Imran:139)



ps :
aku takde la hebat nak wat post best2 ni , tapi yang ni yang datang dari aku , hope korang boleh faham ape yg aku nak sampaikan , and kalau ade yg salah , tegurlah ye . peringatan itu memang sangat diperlukan :) tq



Syukran Jazilan for my dear readers :) YA ALLAH take care of this person who is reading this , hear my words YA ALLAH guide this person with your LIGHT :) insyaAllah...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...